Nyt skoleår: Pulsen stiger på Amager Privatskole

Elever der har PULS i skolen.
dato

Amager Privatskole sætter nu legende bevægelse fast på skoleskemaet. To til tre gange om ugen skal eleverne i 5.-9. klasse have pulsen op og have boostet deres trivsel, fællesskab og læring. 

Den bedste opvarmning til at sidde stille
Det siger eleverne selv om PULS. Når benene løber, og hjertet danser, aktiverer pulsen hjernen. Fordelene står i kø, når Amager Privatskole inviterer til mere bevægelse og leg i skoledagen. Eleverne får nemmere ved at koncentrere sig, lære nyt og huske det. Humøret bliver bedre, og der opstår et helt særligt fællesskab.

”Bevægelse og leg styrker både trivslen og læringen. Når eleverne får brugt kroppen og grinet sammen, bliver det lettere at koncentrere sig bagefter. Med PULS skaber vi en mere varieret og motiverende skoledag. Bevægelse går ikke af mode”, siger Dorthe Gundmann, skoleleder på Amager Privatskole.

5.-9. klasse på Amager Privatskole skal have PULS fast på skoleskemaet to-tre gange om ugen, hvor de skal være fysisk aktive, lege en masse og have pulsen op. Til PULS handler det ikke om at være god eller dårlig, men om at være sammen om at have bankende hjerter. Aktiviteter som gummitrold, skiskydningsstafet, flyvebold og chicken DJ dance skaber fællesskab og smil på læben.

Stor opbakning fra Chris MacDonald og Louise Klinge
Chris MacDonald, der er human fysiolog og stifter af Just Human, bifalder tiltaget på Amager Privatskole.

”De har taget en virkelig god beslutning på Amager Privatskole om at implementere PULS. Bevægelse er gødning for vores hjerner. Hvis en krop ikke har bevæget sig i den sidste time, så tror hjernen ikke, at der er noget vigtigt at lære”, siger Chris MacDonald.   

Louise Klinge, der er børne- og skoleforsker bakker op.

”I mine interviews med mange hundrede børn og unge spørger jeg ofte til drømme for deres skoleliv. De fleste af dem fortæller, at de drømmer om at være mere aktive og bevæge sig mere. Jeg mener, at vi kan se de børn, der ofte ‘hænger i gardinerne’ som ‘larmende whistleblowers’, der viser, hvad de alle behøver for at trives og lære - nemlig at komme op fra stolen og bruge deres krop”, siger Louise Klinge.

Støtte til at skræddersy tiltaget
Amager Privatskole får støtte til implementere PULS af Just Human, Københavns Professionshøjskole og Dansk Skoleidræt. De får støtte til at skræddersy indsatsen til deres skoles kultur, faciliteter og skema. PULS kan formes på forskellige måder, og skolerne anbefales at starte med at prøve tiltag af i det små. De tre partnere er med støtte fra Sundhedsstyrelsen klar til at hjælpe mange andre skoler i Danmark med at afprøve lignende tiltag og få hjerteaktivitet til at give hjerneaktivitet.

Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.