Jurist til Procesbevillingsnævnet

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Procesbevillingsnævnets sekretariat søger en dygtig juridisk fuldmægtig, der har lyst til at arbejde med jura på et højt niveau i et dynamisk og engageret team. Tiltrædelse er 1. oktober 2023 eller efter nærmere aftale.

Hvem er du?

Du er en dygtig og engageret jurist, som

  • brænder for juraen og elsker at skrive
  • har lyst til løbende at sætte sig ind i nye retsområder
  • løser sine opgaver på et højt fagligt niveau
  • er effektiv, men trives også med de juridiske problemstillinger, der kræver fordybelse
  • har et godt humør
  • er åben for konstruktiv sparring
  • sætter pris på et uformelt og godt samarbejde
Det er en fordel, hvis du har erfaring med retssagsarbejde, men det er ikke en forudsætning for ansættelse.

Hvad skal du lave?

I sekretariatet vil du indgå i et team af engagerede, dygtige og hjælpsomme medarbejdere, der alle yder juridisk og administrativ bistand til alle tre afdelinger i Procesbevillingsnævnet. Du kommer både til at arbejde med ansøgninger om appeltilladelser og sager om fri proces.

Kerneopgaven som fuldmægtig i Procesbevillingsnævnet er at udarbejde notater, der indeholder en gennemgang af sagens faktum, en juridisk gennemgang og en indstilling om, hvordan nævnet bør afgøre sagen. Dette arbejde sker i tæt kontakt med sekretariatschefen, souschefen, vores to chefkonsulenter og nævnets formand. Som fuldmægtig er du også til stede i nævnet under behandlingen af dine sager. Man behandler som fuldmægtig sager inden for en meget bred vifte af retsområder, og gennem arbejdet med sagerne får man et godt overblik over de problemstillinger, der behandles i retssystemet.

Hvem er vi?

Procesbevillingsnævnet behandler ansøgninger om appeltilladelse til landsretten og til Højesteret i civile sager og straffesager, ligesom nævnet behandler klager over Civilstyrelsens afslag på fri proces.

Procesbevillingsnævnet består af 3 afdelinger. Afdelingen for appeltilladelser er sammensat af 5 medlemmer – en højesteretsdommer (formand), en landsdommer, en byretsdommer, en advokat og en universitetslærer. Afdelingen for appeltilladelser til landsretten vedrørende familierettens afgørelser er sammensat af 3 medlemmer – en landsdommer (afdelingsformand), en byretsdommer og en advokat. Nævnets afdeling for fri proces, som behandler klager over Civilstyrelsens afslag på fri proces, er sammensat af 3 medlemmer – en landsdommer (afdelingsformand), en byretsdommer og en advokat.

I nævnets sekretariat er vi for tiden 29 medarbejdere – 1 sekretariatschef, 1 souschef, 2 chefkonsulenter, 7 specialkonsulenter, 8 fuldmægtige, 7 kontormedarbejdere, 1 kontor- og servicemedarbejder og 2 studentermedhjælpere.

Læs mere om Procesbevillingsnævnet på www.procesbevillingsnaevnet.dk

Løn og ansættelsesvilkår

Vi tilbyder

  • Højt kvalificeret juridisk arbejde inden for alle retsområder
  • Gode faglige udviklingsmuligheder, herunder et rigtigt godt grundlag for en eventuel senere landsretskonstitution eller anden juridisk karriere inden og uden for domstolene
  • En uformel arbejdsplads, der kendetegnes ved engagement, samarbejde og arbejdsglæde
Stillingen bliver besat i henhold til overenskomst for akademikere i staten indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer, herunder Danmarks Jurist- og Økonomforbund.

Fuldmægtige på statens nye lønsystem med tre års anciennitet fra relevant beskæftigelse får et pensionsgivende tillæg på aktuelt 30.269,88 kr. årligt. Fuldmægtige med mindst fire års lønanciennitet får derudover et pensionsgivende tillæg på aktuelt 32.118,42 kr. årligt.

For yderligere oplysninger om stillingen er du velkommen til at kontakte sekretariatschef Hanne Kjærulff eller souschef Christian Sivert Brogaard på tlf. nr. 33 12 13 20. Du kan også læse mere om fuldmægtigstillinger under "Jobtyper" på www.domstol.dk.

Din ansøgning

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem processen, når du trykker på knappen ”Søg jobbet” på siden.

Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv, udtalelser og relevante eksamenspapirer (med karakterer) m.v.

Vi skal have modtaget din ansøgning i rekrutteringssystemet senest fredag den 11. august 2023, kl. 12.00. Vi forventer at holde samtaler umiddelbart efter ansøgningsfristens udløb.

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset alder, køn, race, religion eller etnisk tilhørsforhold.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Tårnby Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Domstolsstyrelsen, St. Kongensgade 1, 1264 København K

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 11-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=170962&DepartmentId=7134&MediaId=338&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5878567

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet