Konsulent (jurist) til domstolenes Bedste Praksis-team

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du være en del af Danmarks Domstoles Bedste Praksis-team og understøtte udvikling af bedre arbejdsgange og være ambassadør for nye tiltag og forbedringer ved domstolene?

Danmarks Domstole værner om vores demokrati, retssamfund og den enkeltes retssikkerhed. Det gør vi med udgangspunkt i vores vision, vores stærke værdier og vores fælles mål.

Bedste Praksis-teamet har en aktiv rolle i at opfylde de mål, der opstilles for Danmarks Domstole, og teamet er ambassadør for nye tiltag og forbedringer. Teamet bistår retterne og Domstolsstyrelsen med at analysere, forbedre og effektivisere opgaver, processer og arbejdsgange. Teamet skaber derfor værdi ved den enkelte ret, retterne imellem og mellem retterne og Domstolsstyrelsen.

Vi tilbyder:

  • Et spændende, alsidigt og udviklende job, hvor du får indsigt i mange forskellige dele af Danmarks Domstole
  • At du kan blive del af et team med et stort engagement og høj kvalitet i opgaveløsningen, og som arbejder sammen for samme mål i en god, åben og sjov atmosfære.
Bedste Praksis-teamet er knyttet til Domstolsstyrelsens Center for Forretning og Udvikling. Bedste Praksis-teamet består ud over lederen af fire engagerede konsulenter, to jurister og to kontorfunktionærer. Den ene af vores dygtige jurister er blevet udnævnt til dommer, og vi søger derfor en ny kollega.

Arbejdsopgaverne i teamet er meget alsidige, og arbejdsdagene er afvekslende. Teamet arbejder sammen på kryds og tværs – nogle gange er alle involveret i en opgave, andre gange dannes der par eller løses opgaver i mindre grupper eller alene.

Alle i teamet har forskellig baggrund, erfaring og talenter, og vi drager nytte af forskelligheden. Fælles for teamet er motivationen for at hjælpe andre med at finde gode løsninger. Alle er teamplayere med et mål om at lykkes sammen, men alle mestrer også at drible bolden alene. Det er ikke vigtigt, hvem der har løsningen - det er vigtigt, at teamet sammen gør en forskel.

Stillingen er tidsbegrænset og ønskes besat for en fireårig periode.

Jobs med fokus på udvikling og effektivisering

Det er en vigtig ambition for teamet at bidrage til at skabe mere ensartethed og større effektivitet og dermed understøtte udviklingen og højere kvalitet i opgaveløsningen ved retterne. Gennem diverse projekter, facilitering og forløb forbereder teamet retternes medarbejdere på de ændrede arbejdsgange og forandringer, som følger af et Bedste Praksis forløb eller af nye love, digitaliseringstiltag og andet, der påvirker sagsbehandlingen ved Danmarks Domstole.

Bedste Praksis konsulenterne kan også bistå med ledelsessparring i forbindelse med ændrede arbejdsgange, driftsledelse og lign. En af hovedopgaverne for teamet i de kommende år er at understøtte den fortsatte digitalisering af Danmarks Domstole.

Bedste Praksis har blandt andet ansvaret for at:

  • Facilitere Lean-projekter, hvor teamet sammen med medarbejdere og ledere analyserer, forbedrer og effektiviserer arbejdsgange
  • Medvirke til at tilrettelægge og gennemføre undervisning af retternes medarbejdere og ledere
  • Udarbejde notater, arbejdsgangsbeskrivelser og interne vejledninger om bedste praksis og effektive arbejdsprocesser
  • Facilitere temadage og møder i retterne
  • Bidrage med teamets viden fra retterne til udvikling af fokusområder, videndeling og deltagelse i projekter eller arbejdsgrupper om fx it-udvikling.
Teamet arbejder efter Lean, hvor det giver mening og værdi.

Skal vi teame op?

Du er uddannet jurist. Du har flere års erfaring og er fagligt stærk.

Hvis du er domstolsjurist, forventer vi, at du har et bredt og aktuelt kendskab til sagsbehandlingen og sagsområderne i retterne. Du er dygtig til at anvende it-systemerne inden for alle sagsområderne. Det er en fordel, hvis du har indgående kendskab til arbejdet i civil-, straffe- og fogedretten.

Hvis du ikke er domstolsjurist, er det en klar fordel, hvis du har kendskab til retssystemet fx fra en stilling i politiet, anklagemyndigheden eller et advokatfirma. Det er også en fordel, hvis du har erfaring med Lean, projekt- og driftsstyring, procesoptimering og ledelsesudvikling og/eller forandringsledelse fx fra en intern konsulentfunktion eller fra en stilling i konsulentbranchen.

Du har et stort engagement, kan ikke lade være med at få nye ideer og har hele tiden fokus på, hvordan vi udvikler os ved Danmarks Domstole og skaber effektive arbejdsprocesser, forbedrer produktiviteten og sikrer kvalitet i arbejdet både på kort og lang sigt.

Da opgaverne er mange og forskelligartede, er det vigtigt, at du er effektiv og kan planlægge og prioritere, samt at du har en helheds- og resultatorienteret tilgang til opgaveløsningen.

Du skal være tryg ved at stå foran såvel en lille som stor flok af medarbejdere eller ledere i rollen som underviser eller facilitator. Det vil derfor også være en fordel, hvis du har erfaring som underviser.

Vi forestiller os desuden, at du:

  • har interesse for at tænke it-løsninger ind i sagsbehandlingen både inden for de eksisterende it-systemer og fremadrettet
  • er hjælpsom og serviceminded og kan lide forandringer og uforudsigelige arbejdsdage
  • er en holdspiller, som har fokus på, at vi lykkes sammen
  • kan arbejde alene og være selvledende.
Bedste Praksis er centralt placeret i organisationen, og teamet arbejder sammen med medarbejdere og ledere på alle niveauer i både retterne og Domstolsstyrelsen. Det betyder, at det er helt afgørende for at få succes i stillingen, at du er dygtig til og interesseret i at skabe og opretholde gode relationer og tillid i alle faggrupper og også i forhold til Danmarks Domstoles samarbejdspartnere.

Løn og ansættelsesvilkår

Der er tale om en tidsbegrænset stilling af fire års varighed.

Stillingen ønskes besat snarest muligt eller efter nærmere aftale.

Du vil afhængig af erfaringer og kompetencer blive ansat og aflønnet som special- eller chefkonsulent efter statens overenskomst for akademikere indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer. Der vil være mulighed for at aftale tillæg afhængigt af dine kvalifikationer og forudgående erfaring.

Hvis du kommer fra en stilling som dommerfuldmægtig ved retterne, giver din ansættelse i Domstolsstyrelsen dig ret til orlov fra din stilling ved domstolene.

Din ansættelse i styrelsen tæller efter styrelsens praksis ikke med i de maksimalt 4 år, hvor du som dommerfuldmægtig har ret til orlov. Du kan evt. læse mere om tjenestefrihed og evt. tilbagegangsret for dommerfuldmægtige i Domstolenes Personaleadministrative Vejledning (PAV), kapitel 18.3.2.

Jobbet giver og kræver stor fleksibilitet i forhold til arbejdstider og geografisk mobilitet. Teamet starter ofte meget tidligt for at være klar til en opgave i den anden ende af landet og kommer sent hjem. Andre dage byder på selvstændigt skrivebordsarbejde og er kortere.

Bedste Praksis har hovedkontor ved Retten i Horsens. Konsulenterne vil enten være placeret på hovedkontoret, i Domstolsstyrelsen eller ved den ret, som vedkommende kommer fra.

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte leder af Bedste Praksis Katrine Wittrup-Jensen på tlf. 23 43 88 95, retspræsident Henning Larsen på tlf. 50 98 28 24 eller udviklingsdirektør Merethe Eckhardt på tlf. 40 10 05 20.

Ansøgningen

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem ved at trykke ”Søg stillingen”. Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv, eksamensbeviser og karakterblade (både bachelor og kandidat) og eventuelle udtalelser.

Ansøgningen skal være modtaget i rekrutteringssystemet senest onsdag den 4. oktober 2023.

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset personlige forhold som alder, køn, race, etnisk tilhørsforhold mv.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Tårnby Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Tidsbegrænset ansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Domstolsstyrelsen, Store Kongensgade 1, 1264 København K

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 04-10-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=170042&DepartmentId=7135&MediaId=338&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5854409

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet