Tårnbys innovative sprogfokus hjælper elever med matematikvanskeligheder - En model for resten af Danmark?

dato

Hver syvende elev i danske grundskoler har vanskeligheder med matematik. Det viser en ny undersøgelse, udført af VIVE til Egmont Rapporten 2023, der kortlægger, hvordan over 700.000 unge har klaret sig efter 9. klasse.

Undersøgelsen kommer med alvorlige konstateringer. De unge med matematikvanskeligheder har 44 procentpoint lavere sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen. Derudover har de 37 procentpoint lavere sandsynlighed for at have afsluttet en ungdomsuddannelse ti år efter 9. klasse, og 18 procentpoint lavere sandsynlighed for at være i job eller uddannelse 15 år efter.

Lektiepiloter i Tårnby

I Tårnby Kommune er man bevidst om problemet og har allerede taget hul på løsningen. Kommunens skoler har siden 2018 arbejdet sammen med frivillige "lektiepiloter" - en forældrerettet indsats, som hjælper eleverne med matematikvanskeligheder.

Siden januar 2021 er Tårnby kommune desuden blevet en del af et pilotprojekt, der skal udvikle og udbrede "Lektiepiloter"-konceptet til resten af Danmark. Konceptet er bliver afprøvet på Tårnbys 7 folkeskoler frem til juni 2024.

Programmet, som er et samarbejde mellem Matematikcenter, Realize Aps og Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM), har et noget utraditionelt fokus i matematikundervisningen.

Fokus på sprog i matematikundervisningen

Ideen bag "Lektiepiloter" er enkel, men effektiv: at se på ordene i stedet for tallene i matematikopgaverne. En stor del af matematikvanskelighederne hos børn handler nemlig om, at de ikke forstår de ord, som indgår i opgaverne.

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og giver allerede pote i Tårnby kommune. Mens vi prøver at finde løsningen på landsplan, tager Tårnby problemet seriøst og tager skridt mod en løsning, der potentielt kan forbedre de statistikker, VIVE's rapport har afsløret.


https://www.taarnby.dk/nyheder/2024/lektiepiloter/
Kilde: Tårnby Kommune