Generalist med flair for digital arkitektur, standarder og datadeling

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du være med til at gøre en forskel for digitaliseringen af Danmark? Tænker du strategisk, og vil du være med til at skabe semantisk interoperabilitet på tværs af myndigheder og derigennem bringe Danmark videre på den digitale dagsorden. Kan du skabe samarbejde på tværs af mange parter og dermed bidrage til, at udviklingen af offentlige IT-systemer sker med afsæt i fælles aftalte standarder og specifikationer?

Vi leder efter en ny kollega med interesse for digitalisering, strategi, samarbejde og deling af data. Du har måske baggrund som projektleder eller erfaring med udvikling og implementering af it-systemer. Du har generel viden om digitalisering og forstår problemstillinger omkring it-arkitektur og semantiske modeller på konceptuelt niveau.

Om stillingen Du bliver en del af Digitaliseringsstyrelsens Kontor for Teknologi og Data (KTD), hvor du indgår i vores dedikerede arkitekturteam. Teamet har blandt andet ansvar for den Fællesoffentlige Digitale Arkitektur (FDA, se arkitektur.digst.dk). Ambitionen med FDA er at sikre en digitalt sammenhængende offentlige sektor, hvor digitalisering understøtter effektiv deling af data på tværs af myndigheder samt mellem den offentlige og den private sektor. I teamet arbejder vi bl.a. med fællesoffentlige målbilleder og referencearkitekturer, begrebs- og datamodellering, anvendelse af internationale standarder, genbrug af open source. Vi rådgiver og reviewer udvalgte større løsningers arkitektur.

Din rolle bliver, som projektleder eller tovholder, at indgå i et samarbejde med myndigheder om at fastlægge, implementere og udbrede standarder for datadeling samt at sikre strategisk ophæng i eksempelvis digitaliseringsstrategien i forhold til at skabe semantisk interoperabilitet på tværs af Danmark og i overensstemmelse med EU.

Du tager fx kontakten til andre myndigheder og samarbejder med dem om at få fastlagt eller implementeret en standard eller udviklet et proof of concept. Du laver strategiske beslutningsoplæg i forhold til at sikre finansiering til udbredelse af en fælles standard. Du oparbejder viden om myndighedernes forretningsbehov, kan indgå i dialog om muligheder og udfordringer for myndighederne i forhold til at anvende fælles standarder, og du faciliterer beslutningsprocesser.

Din baggrund er ikke det vigtigste, men det er vigtigt, at du deler vores passion i forhold til udbredelse af it-arkitektur, der fremmer sammenhæng og digital interoperabilitet.

Du forstår eller er interesseret i at tilegne dig viden om de standarder, vi arbejder med. Derfor kan du hjælpe med udbredelsen af vores semantiske produkter, så de kommer ud og skaber værdi. Vores produkter omfatter modelregler, et modelkatalog og en række konkrete begrebsmodeller, datamodeller, udvekslingsformater og andre relaterede specifikationer.

Vores arbejde med Fællesoffentlig digital arkitektur styres af Udvalget for Standarder og Arkitektur, som består af interessenter fra forskellige organisationer. Ift. udvalgsarbejdet og arbejdet i de forskellige referencegrupper bringer du dine sociale evner og dine erfaringer fra en politisk organisation i spil. Det betyder, at du kan spotte sammenhænge og skabe de synergier mellem interessenterne, som motiverer fremdrift i udbredelsen af standarderne.

Om dig Den ideelle kandidat:

  • har erfaring med projektledelse og kan styre processer, tidsplaner, håndtering af interessenter og sikre generel fremdrift – gerne inden for et agilt setup.
  • har erfaring med udvikling og implementering af it-systemer og evner til at afdække forretningsbehov
  • kan skrive sager og har erfaring med journalisering og servicering i en politisk organisation.
  • kan bruge sine stærke samarbejdsevner for en sammensat faggruppe til at agere strategisk og anvende sit udsyn til at se muligheder, der gavner flere interessenter.
  • har kendskab til fællesoffentlige standarder herunder formidling og implementering af standarder (fx UML, RDF, BPMN m.fl.)
  • har relevante it-certificeringer (fx inden for TOGAF, Scrum m.fl.).
Det er et plus, hvis du har erfaring inden for ny teknologi som AI og ML eller grafdatabaser, da vi forventer at skulle levere inden for disse områder i de kommende år.

Om os I Kontor for Teknologi og Data vil du være med til at skabe en mere sammenhængende offentlig sektor gennem fælles rammer for deling og genbrug af data og nye teknologiske muligheder. Du vil få en bred indsigt i det digitale maskinrum i en styrelse, der er en del af Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets koncern. Derudover vil du få fantastiske kolleger og blive en del af et dynamisk hold, hvor vi lægger vægt på at skabe rammerne for et meningsfyldt arbejde, høj trivsel og et stærkt fællesskab.

Hos os betyder tilstedeværelse sammen med vores kollegaer meget, og vi mener, at samarbejde og videndeling på tværs af styrelsen er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Samtidig vil vi gerne sikre fleksibilitet for vores medarbejdere, og hjemmearbejde kan løbende aftales mellem chef og medarbejder, når det er foreneligt med opgavevaretagelsen.

I Digitaliseringsstyrelsen er vi ca. 400 medarbejdere, som hver dag går forrest i arbejdet for et mere digitalt offentligt Danmark med borgere og virksomheders behov i centrum. Vi sætter barren højt og har fokus på din trivsel og kompetence- og karriereudvikling.

Ansættelsesvilkår Du ansættes efter gældende overenskomst med mulighed for individuel forhandling alt efter kvalifikationer.

Ansættelsesområdet er Digitaliserings- og ligestillingsministeriet med tilhørende institutioner, pt. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets departement, Digitaliseringsstyrelsen og Danmarks Statistik.

Flere oplysninger Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte kontorchef, Jane Rasmussen, tlf. 2139 3480 eller janras@digst.dk, eller chefkonsulent, Kristian Stoffregen på tlf. 2452 7269 eller kritor@digst.dk.

Ansøgning Vi ser frem til at modtage din ansøgning med CV, eksamenspapirer og eventuelle bilag senest mandag d. 12. juni 2023.

Vi forventer at holde 1. samtaler i slutningen af uge 25 og eventuelle 2. samtaler i uge 26 og håber at kunne byde vores nye kollega velkommen den 1. august 2023 (uge 31 eller 32 alt efter dine sommerferieplaner).

Vi ser mangfoldighed som en styrke og opfordrer alle interesserede kandidater uanset personlig baggrund til at søge. Vi ser frem til at læse din ansøgning.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Tårnby Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Digitaliseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København K

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 12-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=169446&DepartmentId=10346&MediaId=3795&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5842150

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet